Werken bij Theater De Leest vanuit je (luie) stoel - Deel 7

Voor iedereen in werkend Nederland is de werksituatie ingrijpend veranderd de afgelopen paar weken. En dat gaat waarschijnlijk nog een tijdje duren ook. De komende weken willen wij u laten zien wat dit voor de medewerkers van Theater De Leest inhoudt. Omdat enige afstand van elkaar op dit moment het devies is, kunnen we op deze manier onze ‘altijd dichtbij’ slogan toch enigszins uitdragen.

We zitten alweer geruime tijd in deze ´intelligente lockdown´, maar intussen gloort er een lichtpuntje aan de horizon, want vanaf 1 juni mogen de theaters weer open voor bijeenkomsten met maximaal 30 personen, en als alles goed gaat vanaf 1 juli voor 100 personen. Dat wordt dus een kwestie van rekenen.

Voor administrateur Aad de Veld is cijferen zijn favoriete bezigheid, alhoewel hij het in dit geval liever had willen missen. Vanaf de sluiting is hij al bezig geweest met het berekenen van allerlei scenario´s, en nu heeft hij dan enig houvast. Hoewel een bezoekersaantal van 30 personen vast en zeker financieel niet haalbaar zal zijn, biedt een aantal van 100, met name voor film, wel enig perspectief.

Normalerwijze verzorgt Aad de financiële administratie in de ruimste zin van het woord. Iedere factuur die binnen komt wordt vanaf de brievenbus (of mail) verwerkt in de computer. Dit gebeurt ook met facturen die verstuurd worden voor o.a. verhuringen. Verder verzorgt hij de afrekeningen met de impresariaten, doet de administratieve verwerking van de salarissen, begeleidt de geldstromen van Theater De Leest, maakt de jaarrekening en begeleidt de accountants met de controles hierop. En verder fungeert hij als vraagbaak voor allerlei (financiële) zaken.

Aad heeft een prima werkplek op de zolder van zijn huis, waar hij ongestoord zijn werkzaamheden kan verrichten. En voor het ‘collegiale praatje’ wat Aad best wel mist af en toe, zorgt nu zijn vrouw Riet. En hij heeft niet stil hoeven zitten, want facturen konden gewoon ingeboekt, rapportages en begrotingen konden gemaakt. En verder gingen betalingen voor zover mogelijk door en moesten de salarissen verwerkt worden. Bovendien moesten er subsidie aanvragen in verband met Corona de deur uit. Genoeg werk aan de winkel dus.

Een nieuwe ervaring is hij ook rijker: moest hij in het verleden een dik half uur in de auto om in Waalwijk te komen, nu ‘kan ik te voet naar mijn werk’, zegt Aad. Hij doelt daarbij op het halve uur wandelen in de polder, waar hij steevast nu zijn werkdag mee begint. En omdat hij nu ná zijn werk meteen ‘thuis’ is, heeft hij ook de tijd gevonden om een boek te lezen, iets wat er in het verleden niet van kwam.

“Toch zal ik blij zijn als alles weer bij het oude is,” verzucht Aad, “ik mis het theater, had kaartjes voor Urbanus, daar heb ik hele goede herinneringen aan, die had ik graag weer eens ontmoet. En is mis vooral de sociale contacten nu, ik kijk echt uit naar een weerzien. En ik wens iedereen vooral een goede gezondheid toe”

Lees hier deel 1 met theaterdirecteur Sander Knopper
Lees hier deel 2 met bedrijfsleider Geert van den Enden
Lees hier deel 3 met medewerkster Esther Brokken
Lees hier deel 4 met gastvrouwen Juul van Meeuwen, Carla van de Ven – Hesselberth en Natasja Klaassen
Lees hier deel 5 met Horecamanager Bart de Roos
Lees hier deel 6 met Hoofd Techniek Luc van Heijst